Liikennebiokaasu.fi

Poliisi ajaa biokaasuautolla
02.11.2011 14:00

Gasum lahjoittaa Liikkuvalle poliisille biokaasulla kulkevan poliisivarustellun ympäristöystävällisen kaasuauton. Auto on Volkswagen Passat Variant TSI EcoFuel.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan lakimuutosta julkisen liikenteen ja viranomaisten ajoneuvohankintojen valintaperusteista, joissa tulevaisuudessa otetaan huomioon tiukemmat ympäristövaatimukset. Liikkuva poliisi pitää biokaasua yhtenä  mielenkiintoisena aluevaltauksena.

– Biokaasuauto on täysiverinen poliisiauto. Olemme kiinnostuneita kokeilemaan erilaisia tulevaisuuden ympäristövaatimukset täyttäviä ajoneuvoja työssämme, perustelee Liikkuvan poliisin päällikkö Kari Rantala. Liikkuva poliisi valvoo liikennettä noin 300 ajoneuvolla.

– Haluamme olla mukana Suomen uuden ekologisen liikenteen kaikilla aloilla, niin kuljetusliikenteessä, yksityisautoilussa, joukkoliikenteessä kuin viranomaiskäytössäkin. Tämän vuoksi tartuimme mahdollisuuteen tukea poliisia lahjoituksella, sanoo Gasumin johtaja Björn Ahlnäs.

Gasum on aktiivisesti kehittämässä Suomen biokaasumarkkinaa. Se toi kotimaisen ja uusiutuvan liikennebiokaasun autoilijoille lokakuussa 2011. Gasumin tavoitteena on tulla Suomen merkittävimmäksi liikennebiokaasun tarjoajaksi.

Liikkuvan poliisin biokaasukäyttöisen liikennevalvonta-auton hälytysvalot toimivat leditekniikalla ja tutka mittaa nopeutta sekä auton edestä että takaa. Liikennevalvontalaitteiston lisäksi mukana liikkuu Poke, eli poliisin kenttäjohtojärjestelmä. Autossa käytetään ensisijaisena polttoaineena biokaasua, ja se on varusteltu viimeisimmällä liikenteenvalvontatekniikalla.

Passat Variant TSI EcoFuelin voimanlähteenä on 1,4 litran kaksoisahdettu TSI-moottori, jonka teho on 110 kW (150 hv). Vakiovaihteistona autossa on 6-vaihteinen käsivaihteisto. Auto kiihtyy sadan kilometrin tuntinopeuteen 9,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on 212 km tunnissa. Yhdistelmäkulutus on 4,3 kg bio- tai maakaasua 100 kilometrillä. CO2-päästöt maakaasulla ovat 119 g/km. Biokaasulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan merkittävästi  (noin 80 %) vähentää biokaasun tuotantotavoista riippuen. Auton alustaan sijoitettuihin kolmeen säiliöön mahtuu 21 kiloa bio- tai maakaasua, 31 litran bensiinitankki toimii varatankkina. Auton kokonaistoimintasäde on 890 kilometriä.

– Biokaasukäyttöisen Passat Variantin lisäksi Volkswagenin EcoFuel-mallistoon kuuluvat myös tila-auto Touran, Caddy ja Caddy Maxi. Ensi vuonna markkinoille tulevasta Volkswagen up!:sta on tarjolla myös EcoFuel-versio, jonka CO2-päästöt maakaasulla ovat vain 79 g/km, kertoo toimitusjohtaja Pekka Lahti VV-Auto Groupista.

Ks. myös blogi.